Semináře

Resilience
Resilience

RESILIENCE VE ŠKOLE

Setkáváte se stále častěji s rodiči žáků, kteří očekávají, že jejich děti bude škola jen bavit? A když nebaví, je to chyba učitelů nebo rovnou vedení školy? Setkáváte se zároveň s tím, že děti přes všechnu vaší snahu a tlak rodičů jsou více a více bez zájmu a je těžké je zaujmout? Snažíte se o maximální spokojenost dětí i rodičů a paradoxně se setkáváte s většími nároky nebo větší lhostejností. A jak to vše souvisí s odolností dětí? 

Seminář je o přístupu k výchově dětí ve škole.

Z OBSAHU

  • Resilience, psychická odolnost žáků a její dopad na učení.
  • Co se změnilo, že vznikla generace křehkých dětí, charakteristické projevy generace "sněhových vloček", změny v hodnotách, výkonu, sebereflexi…
  • Rozostření hranic mezi kompetencí pedagoga a právem rodičů zasahovat do výuky, adorace pozitivních emocí, přeceňování motivování.
  • Pojmenování hranic v odpovědnosti za výkon v učení dítěte. (Jak a kde transparentně zachytit, že za výkon v učení odpovídá především dítě a učitel za kvalitně podaný výklad, konkrétní formulace do dokumentů,)
  • Motivování (do kdy motivovat a od kdy nechat dítě v jeho postoji k učení, jak se stává nemotivování úlevné pro pedagoga i dítě,)
  • Jak nenést odpovědnost za emoce dětí(otrávenost, nezájem) při výuce. Vznesení nároků na dítě a držení nastavených požadavků. Rizika rodičovských manipulací…ošetření vlastních pocitů z toho plynoucích,
  • Proč velká snaha o spokojenost dětí a rodičů se školou, vede k jejich nespokojenosti. Kdy se jedná o snahu nadměrnou a co z oprávněné snahy dělá snahu lehce kritizovatelnou, kterou rodiče pak odmítají…
  • Jak pracovat s mýtem, že učení musí být jen příjemné, proč tento přístup vede k psychickému oslabování dětí a vyhořívání pedagogů, co říci rodičům, dětem a co si hlídat ve svém výkonu. Nabídka možných formulací do dialogu s rodiči i dětmi.
  • Rozlišení nežádoucí drsné výchovy od vedení dětí k psychickému otužování, aby bez hlubšího porozumění nebyla resilience zneužita pro nastolení necitlivosti

Program je určen pro pedagogy a asistenty.

Časový rozsah: 6 až 8 hodin nebo dle dohody.

Lektorka: PhDr. Helena Vrbková - psycholožka.

Cena: 19000 Kč. 

Nebo lze téma objednat v podobě videozáznamu webináře za 2700 Kč. 

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz



Komunikace
Komunikace

ABY KOMUNIKACE S RODIČI NESKŘÍPALA…

ODLIŠNOSTI RODIČů GENERACE SNĚHOV¯ÝCH VLOČEK

1) Úvodem o facilitaci a komunikační mapě v kontaktu s rodiči

  • Co očekávají od školy rodiče, kteří vychovali generaci "sněhových vloček".Na co slyší a co je dráždí? Čím škola ztrácí jejich důvěru.
  • Hranice odpovědnosti za výkon v učení mezi dítětem, rodičem, pedagogem.

2) Možnosti facilitace, když...

  • Rodič zpochybňuje profesionalitu pedagoga: "Ale na internetu píší…" "V Praze se to učí jinak…"
  • Rodič očekává nadměrnou péči o dítě: "Můj syn je zvyklý…, co s tím uděláte…?"
  • Rodič vyžaduje motivování dítěte: "Dcera se v hodině nudí, víc ji motivujte…"
  • Rodič popírá sdělení pedagoga:"Doma to nedělá, to není možný…"
  • Rodič je nevývratně přesvědčen o své pravdě: "Tak to prostě je, pletete se…"
  • Rodič "bezproblémového" dítěte: "Syn nemá problémy, které popisujete…"
  • Rodič skrytě devalvuje: "To vedle na škole…"
  • a další typy reakcí rodičů.

3. Nevědomé chyby pramenící z psychodynamiky setkání a co s nimi

  • Proč nadměrná snaha o spokojenost rodičů vede k jejich nespokojenosti.
  • Nerozlišování mezi informováním, vysvětlováním a obhajováním potencující nedůvěru a agresi.
  • Nevědomá komplementární role pedagoga k ochraňujícímu rodiči a její rizika.
  • Účast ve scénáři "oběť, kat a zachránce". Jak rodiče kladou návnadu a jak se jí bránit.
  • Výměna rolí při hledání řešení: "Rodič pedagogem, pedagog žákem, žák mocným středobodem."
  • Strach z nepřijetí – nepojmenované, nepřesné a nehájené hranice ne/odpovědnosti za výkon žáka.
  • Nadměrné motivování jako úzkostná kompenzace strachu z malé profesionality.
  • Přenos a protipřenos ve vztahu s rodičem.
  • Velká očekávání, neujasněná odpovědnost, nepřesné hranice jako podhoubí nespokojenosti.
  • Práce s rodičovskými mýty a očekáváními. Reálné požadavky, dohoda, plnění.                                                                          

 Program je určen pro pedagogy a asistenty.

Časový rozsah: 4 až 8 hodin dle dohody.

Lektorka: PhDr. Helena Vrbková 

Cena: 19000 Kč.

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz


Sebepéče
Sebepéče

PRAKTICKÁ SEBEPÉČE PRO PEDAGOGY

Seminář o sebepéči je zaměřený na psychickou kondici pedagogů. Cílem je se naučit mentální úkony, které je možné realizovat, jako osobní prevenci proti vyhořívání, nebo když se pedagogové cítí nepřiměřeně unavení, ztrácí energii a chuť do učení. Zabývá se samotným jádrem psychohygieny.

Program je ryze praktický a vznikal na základě osobní potřeby lektorky se vypořádat se zátěží a počínajícím vyhoříváním, za využití posledních trendů, které se využívají v USA. 

Obsah

  • Co je to sebepéče.
  • Sebepéče směrovaná pro pedagogy a asistenty.
  • Mozková mlha jako ochrana před vyčerpáním.
  • Co se ztrátou motivace a chutě do učení.
  • Práce s energetickým výdejem, energetické štítky.
  • Možnosti pohybu v emočním poli. Emoční balast a jak se mu bránit.
  • Doporučení řady praktických mentálních úkonů proti vyhořívání.

Program je určen pro pedagogy a asistenty.

Časový rozsah: 6 až 8 hodin nebo dle dohody.

Lektorka: PhDr. Helena Vrbková - psycholožka.

Cena: 19000 Kč.

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz

KLIMA A KÁZEŇ
KLIMA A KÁZEŇ

Klima a kázeň

Jedná se o pracovní formu semináře. Lektorka moderuje diskuzi a konkrétní domluvu pedagogů zaměřenou na sjednocení v přístupu k nekázni v jejich třídách. Tak aby ve škole nastaly podmínky pro zvnitřnění pravidel dětmi.  Pokud se přístup k nekázni u pedagogů výrazně odlišuje. Zvnitřňování kázně u dětí to spomaluje.

Obsah

  • pojmenování témat k řešení v nekázni dané třídy/ev., tříd konkrétní školy, 
  • monitoring kázeňských jevu před uplatněním změn a po jejich realizaci,
  • varianty postupů pedagogů při výskytu konkrétní nekázně,
  • diskuze a ujednocení na zvoleném postupu,
  • doporučené kroky při realizaci přijatého jednotného postupu,
  • výstup v podobě přijatých změn v přístupu k nekázni.

Během semináře si pedagogové volí tři typy nekázně, které následně řeší. Nejčastěji to bývá: "mluvení dětí během hodiny a vykřikování", "nereagování dětí na pokyny pedagogů," "nenošení pomůcek a neplnění povinností"

Seminář je vhodný především pro II. stupeň ZŠ a SŠ. 

Program je akreditovaný MŠMT: č.j.:14490/2022-2-654.                              

Časový rozsah: 6 až 8 hodin nebo dle dohody.

Lektorka: PhDr. Helena Vrbková - psycholožka.

Cena: 19000 Kč.

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz

KÁZEŇ TŘÍD A PEDAGOGICKÝ TÝM
KÁZEŇ TŘÍD A PEDAGOGICKÝ TÝM

  Krok za krokem                                            ke zlepšení klimatu a kázně.


Program Klima a kázeň uvedený výše lze objednat též jako součást dvoudenního programu.  Je propojen s tématy, které rozebírají okolnosti, které mohou brzdit realizování sjednocení a ochotu pracovat s nekázní ve škole.  

Obsah:

I. část totožnáobsahově se seminářem Klima a kázeň.

II. část

  • kolektiv pedagogů pojmenovává co brzdí realizaci sjednocení v přístupu k nekázni,
  • hledají se funkční přístupy a změny,
  • pojmenovává se to, co může způsobovat přetrvávání nekázně,
  • aktivizuje se tým v možnostech činit změny vlastními silami,
  • pojmenovávají se slepé cesty (nespokojenost s vnějšími vlivy, které nelze změnit, neefektivnost kabinetních pomluv bez otevřeného hledání reálných možností...)  
  • Výstupem je pojmenování  toho, co dělat a nedělat, uvnitř i vně týmu pedagogů, aby se kázeň ve škole lepšila. 

Obsah se specifikuje při domlouvání zakázky.  

Program je vhodný pro celé pedagogické týmy ZŠ i SŠ. Nebo jen pro tým II. stupně ZŠ.

Čas: 16 hodin/ 2 dny / 35000 Kč.            Program je akreditovaný MŠMT: č.j.:14490/2022-2-654.               Místo realizace dle dohody.                     Lektorka: PhDr. Helena Vrbková

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz

Nastartování zdravých vztahů ve třídě
Nastartování zdravých vztahů ve třídě

Nastartování zdravých vztahů ve třídě

Seminář pro pedagogy je zaměřený na možnosti jak nastartovat zdravé vztahy. Učí postupné kroky vedoucí k:

  •  motivování dětí, 
  • předání odpovědnosti za kvalitu vztahů,
  • nastavení minimálních základů vztahových rámců -"slušného chování"
  • výchozí ověřená metodika k práci s třídními vztahy.

Seminář je vhodný pro oba stupně ZŠ a SŠ.

Čas: 6 až 8 hodin/ 1 den / 19000 Kč. (cena za tým pedagogů do max 30 osob.)

 Místo realizace dle dohody. Lektorka: PhDr. Helena Vrbková

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz

Kdo si hraje nezlobí
Kdo si hraje nezlobí

Aplikace her a technik do výuky a práce se třídou 

Seminář je rozprostřen do dvou dnů. Zabývá tím, jak aplikovat hry do výuky a práce          s třídním kolektivem. Je zaplněn praktickým realizacemi v podobě sebezkušenostní           i "ochutnávkové".

Obsah I. den

  • Význam her a technik jako základních aktivit pro práci ve výuce. 
  • Práce se základními tvary a jejich volby dle stavu třídní skupiny. 
  • KOMUNIKAČNÍ HRY a jejich cíl. 
  • KARTY - asociativní formy práce s kartami. 

Obsah 2. den

  • KAMENY - metoda popisu 
  • KOLÁŽE - metoda sebepoznání a poznávání se v kolektivu
  • MODELOVÉ HRY 

Seminář je vhodný  pro II. stupeň ZŠ a SŠ. Lze změnou typu her přizpůsobit i pro pedagogy I. stupně, ale odděleně od II. stupně. 


Čas: 16 hodin/ 2 dny /35 000 Kč./          Program je akreditovaný MŠMT: č.j.:14490/2022-2-654. Místo: v prostorách objednavaatele.      Lektorka: PhDr. Helena Vrbková

Seminář je možné krátit na jeden den.  

Kontakt: info@zivot-bez-zavislosti.cz